CloudHospital

Medisch beoordeeld door

Dr. Hakkou Karima

Oorspronkelijk geschreven in het Engels

Feiten over chirurgie van het onderste ooglid - Standpunten van deskundige artsen

Een van de meest opvallende tekenen van veroudering is een losse huid en rimpels. Naarmate we ouder worden, verliest onze huid zijn elasticiteit en strakheid en wordt deze losser, doorgezakt en overbodig. En dit is vooral duidelijk in gebieden waar de huid delicaat en dun is, zoals de oogleden en onder de ogen.

Wanneer de onderste oogleden er baggy of buffy uitzien, zorgen ze ervoor dat je er de hele tijd moe uitziet. Deze bagginess van het onderste ooglid kan veel stress veroorzaken die je leven kan beïnvloeden. Het kan invloed hebben op hoe je je voelt over jezelf en je onzeker maken omdat iedereen denkt dat je er moe uitziet vanwege deze wallen van het ooglid.

Gelukkig is er een oplossing die uw comfort en zelfvertrouwen kan herstellen, de wallen van de onderste oogleden kan verminderen, uw ooglidhuid kan verbeteren en kan resulteren in een strakkere, jeugdiger uiterlijk.

Een eenvoudige poliklinische procedure genaamd onderste ooglidchirurgie of blepharoplastie kan uw gezichtsharmonie herstellen.

Dus, wat is een operatie aan het onderste ooglid of blepharoplastie?

Het is een van de meest uitgevoerde cosmetische ingrepen in het gezicht.  Het oog is een belangrijk onderdeel van de gezichtsesthetiek. Blepharoplastie van het onderste ooglid speelt een vitale rol in de perceptie van veroudering. Het helpt bij het corrigeren van losse huid, overtollig vet, gezwollen oogleden en rimpels in het ooglidgebied. Naarmate we ouder worden, rekt het ooglidgebied zich uit en worden de spieren die het ondersteunen zwak.  Symptomen zoals vermoeid ogen, overtollige huid of kringen rond de ogen kunnen door deze procedure worden gecorrigeerd. Je hoeft dus niet meer met wallen onder je ogen te leven.

Maar waarom wordt het gedaan? Is het alleen voor een esthetisch doel?

Sommige mensen kunnen blepharoplastie overwegen als hun hangende of slappe oogleden voorkomen dat hun ogen volledig opengaan of aan hun onderste oogleden trekken. Bovendien zorgt het ervoor dat je ogen er jonger en alerter uitzien.

Dus nogmaals, voor wie is het bedoeld?

U kunt blepharoplastie overwegen als u:

• Baggy of hangende onderste oogleden.
    • Overtollige huid van het onderste ooglid.
    • Wallen onder je ogen door overtollig vet.

Maar eerlijk gezegd wordt blepharoplastie van het onderste ooglid bijna altijd gedaan voor cosmetische doeleinden.

Het goede ding dat u deze procedure kunt ondergaan samen met andere cosmetische procedures zoals facelift, wenkbrauwlift of laser- of chemische huidvernieuwing.

En aangezien geen twee paar ogen hetzelfde zijn, zijn geen twee ooglidcorrecties hetzelfde. Het is altijd afgestemd op de cosmetische wens van elke patiënt en unieke gelaatstrekken. De arts moet ook een artistiek begrip hebben van wat de ideale blik van ogen het beste is voor elke patiënt. De arts moet ook deskundige kennis hebben van de architectuur en functie van het ooglid. Alleen omdat je een betere look nodig hebt, betekent niet dat je de beste functionele kwaliteit moet loslaten.

Dus, als alle voorwaarden van toepassing zijn, wat moeten we dan verwachten van de blepharoplastie van het onderste ooglid?

De resultaten verschillen van persoon tot persoon. U moet echter een verbetering van het uiterlijk van het ooglid verwachten. Je zou een verbetering moeten zien met betrekking tot de wallen onder de ogen en je zou een soepele overgang tussen de wangen en de oogleden moeten zien, net als je gezichtsarchitectuur toen je jong was. Je moet er natuurlijk en jeugdiger uitzien.

Het is echter mogelijk dat u de definitieve resultaten van uw procedure niet direct daarna kunt zien, omdat postoperatieve zwelling en blauwe plekken dit uiteindelijke resultaat kunnen verdoezelen. Hoewel veel patiënten een of twee weken na de procedure weer aan het werk gaan, kan het enkele weken duren voordat de zwelling is verdwenen. U kunt de definitieve resultaten van uw onderooglidoperatie zien in ongeveer 4 tot 6 weken na de operatie.

Na de operatie kunt u ook last krijgen van:

• Wazig zicht van de smeerzalf die op uw ogen wordt aangebracht.
    • Dubbelzien.
    • Lichtgevoeligheid.
    • Tranende ogen.
    • Gezwollen of gevoelloze oogleden.
    • Zwelling en blauwe plekken.
    • Pijn of ongemak.

Uw chirurg zal waarschijnlijk enkele instructies voorstellen om te volgen om deze symptomen te verminderen, zoals:

• Het gebruik van ijspakkingen op uw ogen de nacht na de operatie gedurende tien minuten per uur. En gebruik de volgende dag de ijspakken vier of vijf keer gedurende de dag.
    • Zachte reiniging van de oogleden en het gebruik van de voorgeschreven druppels en zalven.
    • Vermijding van overbelasting, gewichtheffen en zwemmen gedurende een week.
    • Vermijden van roken en wrijven in de ogen.
    • Geen contactlenzen gebruiken gedurende twee weken na de operatie.
    • Het aanbrengen van koude kompressen om zwelling te verminderen.

En net als bij elke andere operatie moet er enig risico op complicaties zijn.

Sommige van deze risico's vertegenwoordigen het natuurlijke genezingsproces na de operatie, zoals zwelling, blauwe plekken en wazig zicht. Ze maken deel uit van het normale genezingsproces.

Meer ernstige risico's van een operatie aan het onderste ooglid zijn onder meer:

• Infectie.
    • Bloeding.
    • Droge geïrriteerde ogen.
    • Moeite met het sluiten van je ogen.
    • Letsel aan oogspieren.
    • Huidverkleuring.
    • Merkbare littekens.
    • De noodzaak van een vervolgoperatie.
    • Cysten waarbij de huid aan elkaar werd genaaid.
    • Dood van het vetweefsel onder de ogen.
    • Wazig zicht of verlies van gezichtsvermogen.
    • Gevoelloosheid.
    • Hangend bovenooglid.
    • Anesthesie complicaties.
    • Bloedstolsels.
    • Slechte wondgenezing.
    • Asymmetrie.
    • Naar beneden trekken op het onderste ooglid.

Uw chirurg moet al deze risico's en complicaties vóór de procedure met u bespreken. Maar met een deskundige ooglidchirurg en uitgebreide training in ooglidcorrecties, heeft u een lager risico op complicaties. Hoe meer gekwalificeerd uw chirurg is, hoe minder en minder schadelijke complicaties u kunt tegenkomen.

Uw chirurg moet u ook voorbereiden vóór de operatie. Sommige onderzoeken en onderzoeken moeten worden uitgevoerd om ervoor te zorgen dat u helemaal klaar bent voor de procedure.

Voor de ooglidoperatie ondergaat u de volgende onderzoeken:

• Een lichamelijk onderzoek. Uw chirurg zal een lichamelijk onderzoek uitvoeren waarbij hij uw traanproductie onderzoekt en delen van uw oogleden meet.
    • Ooglidfotografie. Uw chirurg zal foto's van uw ogen vanuit verschillende hoeken maken, zodat hij of zij de geschikte chirurgische aanpak in uw geval kan plannen en de onmiddellijke en langetermijneffecten van de operatie kan beoordelen.
    • Een visieonderzoek. Uw arts zal een oogarts vragen om uw gezichtsvermogen te testen, inclusief uw perifere zicht. Dit is handig om uw verzekeringsclaim te ondersteunen als u deze nodig had.

Sommige geneesmiddelen zullen ook vóór de operatie worden gestopt - als u ze gebruikt - zoals warfarine, naproxen, aspirine, ibuprofen en andere medicijnen die verband houden met verhoogde bloedingen.

Uw chirurg zal u ook vragen om enkele weken voor de operatie te stoppen met roken, omdat dit de kwaliteit van uw wondgenezing kan beïnvloeden. En natuurlijk wordt u gevraagd om te regelen dat iemand u na de operatie naar huis brengt, omdat u niet zelf mag rijden.

Het is zeer belangrijk om eerlijk met uw chirurg te praten voor de procedure om hem te vertellen wat u het meest stoort en welke resultaten u verwacht.

Laten we het nu meer hebben over enkele details van de procedure zelf. Laten we beginnen met het type anesthesie dat tijdens de procedure wordt gebruikt.

De procedure kan in de operatiekamer worden uitgevoerd, maar als kleine verbeteringen de enige wijzigingen zijn die moeten worden uitgevoerd, kan het hele proces op kantoor worden uitgevoerd. De procedure kan worden uitgevoerd onder algemene of lokale anesthesie, maar meestal is minimale sedatie met lokale anesthetische injecties nodig voor de procedure. Lokale anesthesie geeft de chirurg het voordeel van het testen van oogspierbewegingen en vermindert daarom het risico op overmatig snijden. Als u echter meer dan één operatie ondergaat, zal uw arts algemene anesthesie aanbevelen.

Er zijn verschillende chirurgische benaderingen voor een operatie aan het onderste ooglid. De gebruikte aanpak hangt meestal af van het doel dat u van de procedure wilt en de unieke anatomie van de ogen.

Vóór de procedure zal uw chirurg u vragen om rechtop te gaan zitten, zodat hij of zij uw oogzakken beter kan zien en ze kan markeren om te weten waar de incisie moet worden gemaakt.

Hoewel de plaatsen van de incisies kunnen variëren, is het algemene concept van procedures voor het onderste ooglid nog steeds hetzelfde. De chirurg snijdt overtollige huid en verwijdert overtollig vet en hecht de huid vervolgens weer aan elkaar om een gladdere, jongere en natuurlijkere uitstraling te creëren.

En hoewel de procedure u goede resultaten zal geven, moet u begrijpen dat u na de procedure zult blijven verouderen en dat uw huid na een tijdje weer gerimpeld en verslappend zal lijken. Het hangt allemaal af van uw leeftijd, huidkwaliteit en hoe goed u uw huid verzorgt na de procedure.

Dus als de resultaten van deze operatie niet eeuwig zullen duren, vraag je je misschien af. Zijn er alternatieven voor de onderste ooglidprocedure?

Ja, er zijn andere alternatieven, maar ze werken op milde of matige huidverslapping. Deze opties zijn:

• Laser huid resurfacing. Het omvat het blootstellen van de huid aan een laser die ervoor zorgt dat de huid strakker wordt. Het is echter niet voor iedereen weggelegd.
    • Dermale fillers. Artsen gebruiken hyaluronzuur dermale fillers om het uiterlijk van de huid te verbeteren, maar het lichaam zal uiteindelijk de fillers absorberen, dus ze zijn niet permanent.

Ik hoop dat we de meeste veelgestelde vragen over een operatie aan het onderooglid hebben behandeld. Maar voor meer informatie over verschillende chirurgische benaderingen en hoe ze klinisch worden gedaan, hebben we vandaag Doctor Park , een ervaren cosmetisch chirurg en professor in Seoul, Korea. Hij gaat een operatie aan het onderooglid bespreken vanuit een ervaren oogpunt.

Interview:

Dr. Jae-Woo Park

Voor het onderste ooglid, hoe doe je eigenlijk een operatie aan het onderste ooglid?

Bij onderste oogleden ontwikkelen we naarmate we ouder worden rimpels en oogzakken. Hoe gaan we dit regelen? Dus voor de bovenste oogleden voeren we incisies uit, verwijderen we het vet, trekken we, enz. Maar voor de onderste oogleden leidt alleen het verwijderen van weefsel uit het gebied niet tot verbeteringen. We moeten uitzoeken wat de oorzaak is van de oogzakken. Een reden zou kunnen zijn dat het vet uit de diepere lagen naar buiten toe komt. Een andere mogelijkheid is dat de huid is uitgezet. Ten derde kan de huid naar beneden zijn gezakt. Dit zijn de drie oorzaken. We moeten ze allemaal aanpakken. We moeten deze kwesties dus met de patiënt bespreken.

In welke gevallen zouden patiënten besluiten om deze operatie te ondergaan?

Bijvoorbeeld deze persoon. Deze persoon heeft zowel de bovenste oogleden als de onderste oogleden verslapping. Dit vereist dus zowel bovenste als onderste ooglidoperaties. Als we gewoon een operatie aan het onderste ooglid zouden doen, zou het resultaat nog meer merkbare dekking van de bovenste oogleden zijn die overhangen en de ogen zouden kleiner lijken. We moeten dus de onderste oogleden verminderen en vervolgens de slappe huid hier naar boven trekken terwijl we het gebied hier plannen. We moeten hier dus drie procedures uitvoeren - namelijk bovenste oogleden, onderste oogleden en huidtrek hier. OK?

Hoe lang zouden de blauwe plekken en zwelling normaal gesproken worden verminderd na de operatie?

Het zeer belangrijke punt van deze operatie is dat we dit soort blauwe plekken moeten vermijden. Als blauwe plekken zoals deze zich ontwikkelen, kan dit leiden tot embolie en het herstel vertragen. Een succesvolle operatie zal na de ingreep bijna geen bloeding hebben. Als we naar deze patiënt kijken, verwijderen we de onderste oogzakken, trekken we het weefsel eronder omhoog voor stevigheid, vervagen we dit gebied om glad te zijn en verwijderen we hier wat huid. Na dat alles ziet hij er slechts vier dagen later zo uit (geen zichtbare bijwerkingen). Het is pas vier dagen geleden, maar we kunnen zien dat er geen blauwe plekken zijn. Herstel is snel is zo succesvol operaties. Sommigen denken dat ontsteking normaal is, maar ik zeg dat het dat niet is.

Is het van geval tot geval anders?

Nee. De vraag is of er veel bloedingen zijn of niet. Sommigen hebben blauwe plekken na de operatie en dat komt door bloedingen. Om snel te herstellen, hoeft er geen bloeding te zijn. Als we naar deze persoon kijken, heeft ze een operatie aan het bovenooglid gehad en een operatie aan het onderooglid, beide zijden werden opgetild. Het is 20 dagen geleden, en we kunnen nauwelijks een heel fijn lijn litteken zien maar later zal zelfs dat verdwijnen. Het belangrijkste punt tijdens de operatie is dus of er een bloeding is of niet. Als er bloedingen zijn, is het herstel traag. Dat is het belangrijkste punt.

Moet de patiënt terugkomen voor het verwijderen van de steek?

Ja. Er zijn draden die worden geabsorbeerd en die niet. Sommigen zeggen dat als we de geabsorbeerde draden gebruiken, het niet nodig is om de draad te verwijderen. Maar daarvoor hebben we vele maanden nodig. En gedurende die tijd scheidt de steek het weefsel. Dus zelfs als we een absorbeerbare draad hebben gebruikt, is het het beste om deze te verwijderen. Voor ooglidoperaties is de verwijdering vier dagen erna. Bij faceliftoperaties moet het vijf tot zeven dagen later worden verwijderd. Bij ooglidoperaties drie tot vier dagen later. Maximaal vier dagen later.

OK. Zijn er bijwerkingen voor een operatie aan het onderooglid?

De bijwerkingen voor een operatie aan het onderste ooglid, zoals ik al eerder zei, is het draaien van het onderste ooglid. De reden dat ze omdraaien is te wijten aan bloedingen. Bloed wordt opgenomen en blauwe plekken vormen zich. Wanneer de blauwe plekken zich vormen, wordt het ooglid naar beneden getrokken. Een andere is wanneer de huid overmatig wordt verwijderd. En in sommige gevallen hebben sommige mensen een gezichtsstructuur die de oogleden aanmoedigt om om te draaien. Als we naar deze persoon kijken, heeft hij hier bijna geen bot (wangen). Dit is de meest voorkomende bijwerking. Om dit te voorkomen, moeten we aan de huid trekken, slechts een klein deel van de huid verwijderen en bloedingen voorkomen. Dat zijn de belangrijke punten.

Een operatie aan het onderste ooglid is het verwijderen van onnodige vetten in het onderste ooglid. Zal dit vet na de operatie weer groeien?

Het vet zal niet opnieuw groeien. Er kunnen echter vetten in worden afgezet die naar buiten kunnen komen. Net als bij een gletsjer zal het vet eronder naar buiten blijven komen. Dus verdelen we het vet om het gebied gelijkmatig te vullen en de middenlaag op te tillen. We moeten het deel onder de ogen zo naar boven trekken. Dan moeten we stabiliseren en dat resulteert in een goede operatie. Deze methode verlengt de gewenste resultaten en bereikt gemakkelijk ongeveer tien jaar. Dus zelfs met jongere mensen zoals deze, moeten we het vet hier niet zomaar verwijderen. We moeten het vet verwijderen en hier ook naar boven trekken. En een jaar later wordt alle slappe huid naar boven gelift en ziet er zo uit. Of de patiënt nu jong of oud is, het doel van de operatie is niet om eenvoudigweg het vet te verwijderen. We moeten het vet verlagen en het onderste gebied naar boven tillen.

Conclusie

Naarmate we ouder worden, ontwikkelen we oogrimpels en wallen. Voor de onderste oogleden leidt het eenvoudigweg verwijderen van weefsel uit het gebied niet tot verbeteringen. We moeten op zoek gaan naar de oorzaken die ertoe leiden en deze met de patiënt bespreken. Meestal is het het vet uit de diepe lagen dat aan de oppervlakte komt, dus we moeten het verwijderen en de huid omhoog trekken. Het zeer belangrijke punt van een operatie aan het onderste ooglid is om blauwe plekken te voorkomen. Succesvolle chirurgie zal nauwelijks worden genoemd na de procedure en het herstel zal zeer snel zijn. Het verwijderen van de draden vindt plaats op de vierde dag na de procedure.